Listing 1 - 10 of 10 |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Freinet, Célestin --- 453.4 --- 458.2 --- 727.1 --- scholenbouw --- schoolgebouwen --- Freinetonderwijs --- basisonderwijs --- onderwijs --- onderwijsvernieuwing --- Basisonderwijs --- Hoekenwerk --- Leeromgeving --- Freinetonderwijs, institutionele pedagogiek --- inrichting van scholen, veiligheid en speelplaatsen --- schoolgebouwen, schoolarchitectuur --- Primary education --- Educational systems. Teaching systems --- PXL-Education 2015
Choose an application
Vergelijken van onderwijssystemen is een systematische inleiding in de camparatieve pedagogiek en geeft een staalkaart van de diverse stromingen die we bij het vergelijken van onderwijssystemen kunnen terugvinden. Daarbij wordt een duidelijk onderscheid gemaakt tussen vergelijkingen met een beperkte context en contextrijke vergelijkingen. Bij de eerste gaat het dan om vergelijkende studies op basis van indicatoren en benchmarks of ook om classificaties van onderwijssystemen, zoals ISCED en diverse classificatiesystemen die binnen Europa ingang vinden (Europees raamwerk voor kwalificaties, Europees referentiekader voor talen...). Dit boek biedt ook een overzicht van de bevoorrechte thema's uit het vergelijeknd onderzoek, telkens ruim geïllustreerd met voorbeelden. Er worden ook een drietal belangrijke denkschema's voorgesteld waarop vergelijkende studies gebaseerd kunnen worden, met name de rationaliteitentheorie, het systeemdenken en het relatieassenmodel van Wielemans. Het boek bevat ook een overzichtelijke schets van de onderwijssystemen in Duitsland, Engeland, Frankrijk en Nederland. (Bron: covertekst)
Onderwijs. --- Opvoedkunde. --- onderwijsvormen --- vergelijkende pedagogiek --- HO (hoger onderwijs) --- Higher education --- Educational systems. Teaching systems --- Comparative education --- Enseignement Onderwijs --- onderwijskunde --- pedagogiek --- 452.2 --- Duitsland --- Europa --- Frankrijk --- Nederland --- Opvoedkunde (Pedagogiek) --- Verenigd Koninkrijk --- Vergelijkende pedagogiek --- classificatie --- onderwijssystemen --- 112074.jpg --- Onderwijs ; EU --- Vergelijkende pedagogie --- Onderwijs overige landen, organisatie --- 452.2 Politiek, wetgeving en organisatie --- Onderwijs --- Onderwijssystemen --- Pedagogiek --- Opvoeding --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Communicatie hangt samen met de persoonlijkheid, de professionele identiteit van de professional en de institutionele context waarbinnen gewerkt wordt. Voor leraren en opvoeders is dat niet anders. Meer nog, communicatie is het vehikel waarlangs kennis en ervaring worden overgedragen. Hierin spelen taal en beelden een cruciale rol. In de complexe realiteit van het lesgeven en opvoeden gebeurt die communicatie vanuit verschillende actoren en vanuit verschillende perspectieven. Een leraar voor een lege klas? Wil handelingsoriëntaties formuleren vanuit die vele perspectieven die in de les- en opvoedingspraktijk voortdurend interfereren. Zo komen achtereenvolgens de lesgever/opvoeder als pedagoog, toegepast linguïst, psycholoog, manager, visueel ontwerper en last but not least als lesgever/opvoeder aan bod.
Lerarenbegeleiding. --- Lerarenopleiding. --- Teacher education. Teacher's profession --- handelingsgericht onderzoek --- Educational sciences --- communicatievaardigheden --- Educational systems. Teaching systems --- interpersonele communicatie --- pedagogiek --- lesgeven --- kennisoverdracht --- Education --- Belgium --- Handbooks, manuals, etc. --- Child rearing --- Teachers --- Methodology --- leraren --- onderwijskunde --- lerarenopleiding --- Didactiek --- vaardigheden --- 450.7 --- communicatie --- Didactische principes --- professionalisering --- Werkvormen --- Lerarenopleidingen --- 450.4 --- Opleiding en bijscholing --- PXL-Education 2016 --- Communicatietechnieken --- Onderwijssociologie --- Relatie leraar - leerling --- Lerarenbegeleiding --- Leraren --- Communicatie --- Communicatietechniek --- Leraar --- Directie
Choose an application
Schets van de onderwijsvernieuwing in Finland, waar de focus al dertig jaar ligt op professionalisering van leerkrachten: zonder uitzondering wetenschappelijk opgeleid (ook de leraren op de basis- en middelbare school). Tijdens de beroepsuitoefening blijven leraren studeren, onderzoek uitvoeren en daarmee bijdragen aan de ontwikkeling van hun vakgebied. Scholen mogen alleen worden geleid door ervaren onderwijskundige professionals met een wetenschappelijke opleiding in onderwijsadministratie en leiderschap.
Onderwijs ; Finland --- 450.4 --- 452 --- Finland --- Leraren (Kleuterleid(st)ers, Leerkrachten, Onderwijzers) --- Lerarenopleiding --- Onderwijsvernieuwing --- Professionalisering --- 452.2 --- onderwijsvernieuwing --- lerarenopleiding --- professionalisering --- Onderwijsvernieuwing ; nederland --- Onderwijskunde --- Onderwijs; overige landen; algemeen * --- Finland. --- onderwijs --- Teaching --- Educational systems. Teaching systems --- Netherlands --- PHL-Education 13 --- Onderwijs --- Nederland --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Literatuur
Choose an application
Kinderen zijn van nature actief. Ze scheppen er intens plezier in om te bewegen en in de sportclub zijn ze doorgaans erg leergierig om bij te leren en zich te ontwikkelen. Tegelijk zijn er ook kinderen die opgeven als het moeizaam gaat en zelfs afhaken uit de sportclub. Sportcoaches doen er dan ook goed aan de natuurlijke bron van motivatie bij kinderen aan te wakkeren, zodat ze graag naar de sportclub blijven komen, gedreven zijn om hun eigen leerproces in handen nemen en veerkrachtig leren omgaan met tegenslagen. Op basis van de Zelf-Determinatietheorie betogen de auteurs in dit boek dat sportcoaches een dergelijke motiverende rol kunnen opnemen door tegemoet te komen aan de vitamines voor groei van sporters, met name, hun psychologische behoeftes aan autonomie, relationele verbondenheid en competentie. Het boek nodigt elke sportcoach uit tot zelfrelflectie en bevat talrijke authentieke voorbeelden uit de dagelijkse coachpraktijk, verweven met relevant wetenschappelijk onderzoek. Er worden concrete aanbevelingen gedaan over hoe sportcoaches tijdens de training, in wedstrijdverband en binnen hun meer opvoedkundige en vormende rol motiverend kunnen handelen. Thema?s zoals de (de)motiverende rol van keuze en feedback, het motiverend stellen van grenzen en de impact van druk komen aan bod. Doorheen het boek wordt duidelijk dat als sportcoaches investeren in de vitamines voor groei, dit niet enkel de ontwikkeling van hun sporters ten goede komt, maar ook hun eigen coachplezier. Coaches die zich de kunst van het motiveren trachten eigen te maken, zullen daar dus ook zelf de vruchten van plukken!
371.3:796 --- Sport ; didactiek --- Training --- 617.4 --- coachen --- sport --- motivatie --- coaching --- Coaching --- 371.3:796 Didactics of physical education --- Didactics of physical education --- Coaching. --- Developmental psychology --- Educational systems. Teaching systems --- Affective and dynamic functions --- Recreation. Games. Sports. Corp. expression --- Social psychology --- Vlaamse Sportfederatie [Gent] --- Vlaamse Trainersschool [Brussel] --- PXL-Education 2017 --- sport- en bewegingswetenschappen --- kinderen --- Sport --- Didactiek --- Motivatie --- Onderwijs --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Technologie --- Voeding --- Maatschappij --- Drank --- Gezondheid
Choose an application
Professionaliteit en alle prerogatieven die daarmee gepaard gaan, bijvoorbeeld autonomie in de beroepsuitoefening, zijn algemeen gekend voor vrije beroepen zoals arts, advocaat of architect. Voor beroepen die worden uitgeoefend in een contractuele of statutaire arbeidsverhouding ligt de invulling van professionaliteit echter een stuk moeilijker. De gezagsverhouding met de werkgever speelt immers een belangrijke rol bij de erkenning als professional en de mogelijkheden om zich professioneel te ontwikkelen. In de onderwijscontext ligt dit nog complexer, als gevolg van een veelheid aan actoren en belanghebbenden. Bepaalt een leraar zijn pedagogisch-didactische aanpak autonoom? Welke rol spelen de schooldirectie, de inrichtende macht, de collegas, de ouders, de leerlingen, de overheid en de maatschappij daarbij? De deskundigheid en de professionele ontwikkeling van leraren zijn dan ook geen louter onderwijskundige gegevens, ze worden tevens sterk benvloed door onderwijsregelgeving. Beide invalshoeken Onderwijskundig en juridisch, hebben dezelfde centrale doelstelling: de maatschappelijke opdracht realiseren om kwaliteitsvol onderwijs aan te bieden voor iedereen. Toch zijn onderwijskunde en onderwijsregelgeving twee systemen met een eigen perspectief. Een onderwijskundige benadering start vanuit een leerperspectief, waarbij zelfsturing in de zin van persoonlijke motivatie en vaardigheden van de leraar om zich te ontwikkelen centraal staan, binnen een ondersteunende context. Een juridische benadering start vanuit rechten en plichten van individuen die afdwingbaar zijn, mechanismen voor externe sturing, controle en sanctionering zijn dus belangrijk. Deze juridische aspecten bleven tot nog toe echter buiten beschouwing in het onderzoek naar professionaliteit van leraren. De auteur heeft daarom in haar proefschrift de onderwijskundige en juridische benadering van professionaliteit van leraren aan elkaar getoetst en, waar mogelijk, verzoend. Dit proefschrift is geen juridisch traktaat. De focus van het Werk is in essentie interdisciplinair. Het onderzoek start vanuit een verkenning van de onderwijskundige invulling van het begrip professionaliteit en een analyse van het relevante juridische kader. Het is een onderwijskundig doctoraat met als doelstelling aanbevelingen te ontwikkelen voor optimale onderwijsregelgeving en schoolmanagement. Het perspectief van de eindgebruiker van de aanbevelingen die in deze studie worden ontwikkeld staat centraal: overheden, bestuursorganen, directies, schoolbeleidsorganen, inspectie, pedagogische begeleidingsdiensten, decretale mentoren, evaluatoren en leraren Omwille van dit perspectief wordt enkel juridisch jargon gehanteerd waar dit nodig is voor een correcte en accurate duiding van begrippen met een specifieke juridische betekenis. De verklaring wordt telkens gegeven in de tekst Inhoudsopgave : HOOFSTUK 1 : Verkenning van het begrip professionaliteit 1.1. Kenmerken van professionaliteit van leraren 1.2. Schoolmanagement en professionaliteit van leraren 1.3. De verhouding Tussen overheid, schoolmanagement en leraren HOOFDSTUK 2 : Juridisch kader 2.1. De rechtsverhouding tussen overheid en onderwijsverstrekkers 2.2. De arbeidsverhouding tussen werkgever en leraar HOOFDSTUK 3 : Amerikaanse casus 3.1. De Amerikaanse context 3.2. Academische vrijheid in de Verenigde Staten 3.3. Van academische vrijheid naar ontslagbescherming van leraren Conclusies en aanbevelingen 1. Kwaliteitsbewaking heraccentueren 2. Schoolmanagement versterken 3. Resultaatgerichte evaluatie en loopbaandifferentiatie 4. Juridisch houvast voor werkgevers in de evaluatieprocedure verhogen 5. Opleiding en vereniging van leraren versterken 6. Ambtsplichten transformeren in een deontologische code
Leraren --- Onderwijsrecht. --- Pedagogiek en onderwijskunde --- Professionalisering. --- Onderwijsbeleid. --- Teacher education. Teacher's profession --- professionaliteit --- lerarenberoep --- Objectives of teaching --- Educational systems. Teaching systems --- onderwijswetgeving --- Sociology of education --- School management --- beroepsprofielen --- onderwijs --- schoolmanagement --- 450.2 --- leraren --- onderwijsrecht --- recht --- 450.7 --- Beroepsprofielen --- Leraren (Kleuterleid(st)ers, Leerkrachten, Onderwijzers) --- Professionalisering --- Professionele ontwikkeling --- Schoolmanagement --- Beroepsprofielen ; onderwijs --- Schoolmanagement ; begeleiding leerkrachten --- Onderwijskwaliteit --- 101731.jpg --- Onderwijsrecht ; België --- onderwijs - politiek, wetgeving en organisatie --- Opleiding en bijscholing --- Theses --- Onderwijsrecht --- Leraar --- Directie
Choose an application
Op een dag ontvangt de directeur een telefoontje van een verontruste moeder. Haar dochter wil niet meer naar school. Ze is het eindeloze getreiter, de roddels en pesterijen beu. Moeder wil dat de school de daders bestraft. Een toezichthoudende leerkracht roept een leerling die de school zonder toestemming wil verlaten een halt toe, maar krijgt een duw en verliest het evenwicht. Het leerkrachtenkorps schreeuwt moord en brand. Men wil de leerling verwijderd zien. De groep leerlingen die te laat komt op school groeit week na week. Hen hierop aanspreken haalt weinig uit. Ook tijdens de lessen nemen de leerlingen vaak de overhand. Zij bepalen of er lesgegeven wordt of niet. De leerkracht staat machteloos. Leerlingen van vandaag zijn niet meer die van tien, twintig, dertig jaar geleden. De context waarin zij opgroeien is flitsend, digitaal, virtueel. Alles lijkt sneller te gaan. De houvasten van weleer zijn al lang niet meer. Ook ouders hebben het ‘druk, druk, druk'. De opvoeding van de kinderen raakt steeds verder op de achtergrond. Het is in deze context dat scholen antwoorden moeten bieden op scenario's zoals hierboven beschreven. Geen sinecure, zo blijkt. Hoe kan men ervoor zorgen dat men niet nog meer bruggen opblaast? Hoe voorkomt men dat de schade nog toeneemt? Hoe behoudt men de nodige autoriteit zonder te handelen vanuit een kille machtspositie? Het antwoord is samen! Want alleen door een beroep te doen op alle krachten binnen de schoolgemeenschap, kunnen we van de school die veilige plek maken die cruciaal is om leren mogelijk te maken. Leerlingen in het voortgezet onderwijs groeien op binnen een context van agressie, een hoog leeftempo, egocentrisme en vaak problematische verhoudingen tussen leerlingen, docenten en ouders. Autoriteitsproblemen, pesten en ruzies vereisen nieuwe methodieken om de uitdagingen van deze tijd aan te kunnen. In het boek worden op preventie en herstel gerichte methodieken beschreven, gericht op de gehele 'schoolfamilie' en haar omgeving. Deze methodiek koppelt structuur aan gepaste zorg. Herstel betekent dat slachtoffer en dader elkaar weer onder ogen kunnen komen. In het boek worden een groot aantal herstelmethodieken beschreven en desbetreffende implementatiemogelijkheden op scholen in Vlaanderen en Nederland geschetst. Er bestaat een nauwe relatie met de 'Eigen-Kracht-methodiek'. Bevat diverse praktijkvoorbeelden, bijlagen voor gebruik (op scholen), literatuurlijst. Gericht op docenten in het voortgezet onderwijs, leerlingenbegeleiders, onderwijsbeleid en (beperkt) op ouders. Praktijkgericht, toegankelijke vaktaal, duidelijke indeling. (G. Brandorff) © NBD Biblion
Orde houden --- Onderwijs en opvoeding. --- Conflicthantering --- Onderwijs. --- Educational sciences --- Educational systems. Teaching systems --- School management --- herstelbemiddeling --- samenwerking --- preventiebeleid --- Orde houden ; onderwijs --- Pesten --- pedagogie --- onderwijsstijlen --- 454.22 --- klasmanagement --- communicatie --- didactiek --- onderwijs --- herstelgerichte aanpak --- 37.06 --- Klasmanagement --- Herstelrecht --- Onderwijs --- #PBIB:+107.21 --- 371.048 --- 371.048 Onderwijsbegeleiding. Schoolbegeleiding. Onderwijsadviezen. Pms centra. Keuze studierichting. Schoolkeuze. Studiekeuze. Schoolorientering. Beroepsvoorlichting. Beroepskeuze --- Onderwijsbegeleiding. Schoolbegeleiding. Onderwijsadviezen. Pms centra. Keuze studierichting. Schoolkeuze. Studiekeuze. Schoolorientering. Beroepsvoorlichting. Beroepskeuze --- 37 --- onderwijsstijlen, beloningen, omgang leerkracht-leerling, straffen --- Onderwijs : Opvoeding : Gedragsproblemen : Algemeen --- PXL-Education 2015 --- gedragsproblemen --- leerlingenbegeleiding --- schoolmoeheid --- pesten --- Herstelgericht werken --- Gedragsproblemen --- Veiligheid --- Geweldloze communicatie --- Gedragsprobleem --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Thuis --- Sociology of education --- Primary education --- Secondary education --- Orthopedagogics
Choose an application
De ontwikkeling van kinderen en jongeren staat in onze snel evoluerende maatschappij onder druk. Het is voor kinderen niet vanzelfsprekend om een stevig verankerd intern kompas op te bouwen dat hun persoonlijke interesses en overtuigingen weerspiegelt. Ook ouders worden op de proef gesteld om hun kinderen te ondersteunen bij hun ontwikkeling. In dit boek betogen de auteurs, op basis van de Zelf-Determinatie Theorie, dat de psychologische behoeftes aan autonomie, competentie en verbondenheid de cruciale vitamines zijn voor groei. Door in deze vitamines te voorzien voeden ouders, leerkrachten en hulpverleners de ontwikkeling van kinderen en jongeren. Wanneer echter deze behoeftes ondermijnd worden, vertraagt hun groei en wordt psychopathologie in de hand gewerkt. De auteurs lichten toe hoe kinderen die deze vitamines krijgen nieuwsgierig en geboeid door het leven gaan. Bovendien luisteren ze eerder uit vrije wil dan omdat het moet. De auteurs besteden eveneens aandacht aan de manier waarop ouders, maar ook hulpverleners, een motiverende rol kunnen spelen in de opvoeding en hoe ze in deze broodnodige vitamines van groei voor hun kroost kunnen voorzien. Vitamines voor groei is in de eerste plaats een handboek, maar het beoogt ook een naslagwerk te zijn voor iedereen die betrokken is in het stimuleren van de groei van kinderen en jongeren. Het boek kan dan ook een bron van inspiratie zijn voor ouders, leerkrachten en hulpverleners.
opvoedingsstijlen --- Accomplissement de soi (Psychologie) --- Actualización de sí mismo (Psicología) --- Développement personnel (Psychologie) --- Growth [Personal ] --- Personal growth --- Plénitude (Morale) --- Réalisation de soi (Psychologie) --- Réalisation de soi -- Méthodes --- Réalisation personnelle (Psychologie) --- Self-actualization (Psychology) --- Self-improvement --- Self-realization (Psychology) --- Zelfactualisering (Psychologie) --- Zelfrealisatie (Psychologie) --- Épanouissement de soi (Psychologie) --- Jeugdpsychologie --- 416.1 --- Ontwikkelingspsychologie(Kinderpsychologie, Jeugdpsychologie) --- Opvoeding (Pedagogie) --- Zelf-determinatie --- ontwikkelingspyschologie --- welbevinden --- Zelf-determinantie --- zelf-determinatie --- Algemene kinder- en jeugdpsychologie --- algemene kinder- en jeugdpsychologie --- Ontwikkelingspsychologie ; kinderen --- Ontwikkelingspsychologie ; kinderen. --- zelf-determinatie theorie --- opvoeding --- Ontwikkelingspsychologie (levenslooppsychologie) --- Kinderpsychologie --- Opvoeding --- identiteitsontwikkeling --- #KVHB:Opvoeding --- #KVHB:Ontwikkelingspsychologie --- Ontwikkelingspsychologie --- Motivatie --- Autonomie --- Verbondenheid --- kinderpsychologie --- jeugdpsychologie --- ontwikkelingspsychologie --- 37 --- jongeren --- kinderen --- Developmental psychology --- Educational systems. Teaching systems --- autonomie --- motivatie --- Ontwikkelingspsychologie ; jongeren --- PXL-Education 2016 --- opvoedingsondersteuning --- sociale psychologie --- #gsdbP --- opgroeien --- jeugd --- Identiteitsontwikkeling
Choose an application
De school is nog steeds de leerplaats bij uitstek.Maar ook buiten de schoolmuren valt heel wat te leren, een leven lang. In onze maatschappij ontwikkelen zich nieuwe ideeën over leren. Zo groeit de waardering voor kennis en ervaring die niet op school is verworven. Meteen rijst de vraag of die elders verworven competenties tastbaar gemaakt kunnen worden. Hoe kun je kennis en kunde die iemand niet met een diploma kan bewijzen, toch (h)erkennen en valoriseren? Een aantal Europese landen heeft een eigen systeem om elders verworven competenties te erkennen. Een vergelijking van de Duitse, Nederlandse, Britse, Franse en Finse aanpak is in de evc-discussie dan ook bijzonder relevant.
Education and state --- Education --- Educational evaluation --- EVC. --- Lerarenopleiding --- Permanente vorming. --- Standards --- Algemeen. --- beroepsopleiding --- Personnel management --- Educational systems. Teaching systems --- onderwijsonderzoek --- vergelijkende pedagogiek --- accreditatie --- competenties --- certificatie --- Research on teaching --- assessments (onderwijs) --- Adult education. Lifelong learning --- competentie --- competitief management --- europees recht --- kwaliteitsysteemcertificatie --- onderwijsvormen --- 378.2 --- Competenties --- Diploma's --- Hoger onderwijs --- Kwaliteitszorg --- Procedures --- Standaarden --- 452 )* ONDERWIJS - OVERIGE LANDEN --- Duitsland --- elders verworven competenties --- EVC-systeem --- Finland --- Frankrijk --- Groot-Brittannië --- Nederland --- onderwijssystemen --- 658.3 competenties --- 450.2 --- EVC --- 032168.jpg --- Elders verworven competenties --- 331.36 --- 331.5 --- 351.83 --- 374.7 --- 378 --- 452.2 --- 489.3 --- 489.4 --- 908 --- arbeidsmarkt --- België --- Europa --- EVC (elders verworven competenties) --- EVC erkenning verworven competenties --- hoger onderwijs --- leren --- levenslang leren --- onderwijs --- onderwijsbeleid --- politieke sociologie --- tewerkstellingsbeleid --- volwasseneneducatie --- #SBIB:316.334.1O211 --- #SBIB:316.334.1O243 --- Aansluiting onderwijs - arbeidsmarkt 371:331 --- Beroepskwalificaties 331.543 --- Beroepsopleiding 377 --- EG / Europese Unie 339.543EC/EU --- OESO / OCDE / OECD 339.92OECD --- Onderwijs 37 --- 712 Onderwijs voor volwassenen --- 736 Diploma's --- #A0204A --- 374.7 Education permanente. Permanent education. Volksontwikkeling. Vormingswerk voor volwassenen nen --- Education permanente. Permanent education. Volksontwikkeling. Vormingswerk voor volwassenen nen --- Children --- Education, Primitive --- Education of children --- Human resource development --- Instruction --- Pedagogy --- Schooling --- Students --- Youth --- Civilization --- Learning and scholarship --- Mental discipline --- Schools --- Teaching --- Training --- Education policy --- Educational policy --- State and education --- Social policy --- Endowment of research --- Educational assessment --- Educational program evaluation --- Evaluation research in education --- Instructional systems analysis --- Program evaluation in education --- Self-evaluation in education --- Evaluation --- (zie ook: certificatie) --- loopbaanontwikkeling. training, scholing op het werk --- Arbeidsmarkt. Werkgelegenheid --- Overheidsbeleid ten aanzien van werk en werkgelegenheid. Toezicht op de sociale wetgeving --- Hoger onderwijs. Academische studies. Universiteiten --- Onderwijs overige landen, organisatie --- Politiek, wetgeving en organisatie (hoger onderwijs) --- Didactiek (hoger onderwijs) --- Onderwijsbeleid: internationaal --- Onderwijsorganisatie: volwassenenvorming --- Government policy --- onderzoek --- Vaardigheden --- Ervaringsleren --- Levenslang leren --- Onderwijs --- 374.7 Volksontwikkeling. Vormingswerk voor volwassenen --- Volksontwikkeling. Vormingswerk voor volwassenen --- 374.7 Education and training out of school. Further education for adults --- Education and training out of school. Further education for adults --- Competentie --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Listing 1 - 10 of 10 |
Sort by
|